Belemmerende overtuigingen opruimen deel 2

Ruim je beperkende overtuiging op!

In het blog van 9 maart (http://www.koersvaren.nl/belemmerende-overtuiging-opruimen) schreef ik een manier om van je belemmerende overtuiging af te komen. Een belemmerende overtuiging is een idee over jezelf die je onbewust tegenhoudt je doelen te bereiken.

Hoe weet ik of ik een belemmerende overtuiging heb?
Daar kom je achter op de momenten dat je iets nieuws wilt doen, iets wat je nog nooit gedaan hebt. Dat hoeven geen wereldschokkende dingen te zijn; dat kan voor iemand die nog nooit in het buitenland geweest is een buitenlandse reis maken en voor iemand anders kan het betekenen dat hij voor het eerst een presentatie moet gaan houden.  Op dat soort momenten krijg je “de kriebels”: je wordt wat nerveus, je hartslag gaat misschien omhoog en wat het belangrijkste is:

Je hoort je innerlijke stem je toefluisteren: zou je dat wel doen?
Het is je nog nooit gelukt, waarom zou je de moeite doen, het lukt me toch niet.

Het hoeft zelfs geen innerlijke stem te zijn!
Ga eens bij jezelf na of je wel eens hardop twijfelt aan bepaalde zaken. Wie weet ontdek je wel dat je vaker dan je lief is hardop zegt:
“Oh nee hoor dat durf ik niet”
“Och jee dat zou ik nooit kunnen”
“Nou ja dat doe ik niet hoor, dat gaat me veel te ver”


“Dit gaat echt nooit lukken”.

Je hoort het in jezelf: “Zou je dit wel doen? Dit lukt vast niet! Waarom zou ik dit doen, het zal net als altijd wel slecht aflopen”

Je innerlijke criticus is hier actief aan het werk, op het moment dat je iets nieuws of iets onbekends wilt gaat ondernemen.
Je innerlijke criticus is een interne saboteur; het weerhoudt je van je bewuste plannen en saboteert je voornemen om nu toch echt eens iets anders, iets nieuws te gaan doen.

Deze saboteur weerhoudt je.

Je innerlijke criticus heeft deze gedachten of ideeën ontwikkeld op basis van je vroegere ervaringen. Het maakt je aan het twijfelen, je wordt er onzeker(der) van, het maakt je kleiner en weerhoudt je om je doelen te halen.

Het is niet erg dat wanneer je iets nieuws wilt doen je twijfelt: een beetje bang zijn kan geen kwaad.

Je hebt vast wel eens iets gedaan waarvoor je in eerste instantie bang was. En ondanks je angst heb je doorgezet. Ga eens terug naar een dergelijke gebeurtenis en vraag je dan af of de angst reëel was? Waarschijnlijk niet.

Het is wel erg jammer of sterker nog: zonde wanneer je je laat leiden door je beperkende saboteur; je belemmerende overtuigingen.

Wat je de saboteur hoort zeggen zijn uitspraken die iets zeggen over je ideeën over jou en de wereld om je heen. Het kan neerkomen op overtuigingen als: “Ik ben niet goed genoeg, ik ben dom, ik ben nu eenmaal een angsthaas, ik kan niet met weerstand omgaan, ik wil aardig gevonden worden, als ik niet aardig ben hebben mensen een hekel aan me” enzovoorts enzovoorts. En stel je eens voor wat je saboteur voor invloed heeft op je communicatie…

Het is mogelijk om je belemmerende overtuigingen op te ruimen en jezelf te “bevrijden” van negatieve gedachten die het halen van je doelen in de weg staan.

Hoe doe je dat? Byron Katie, een Amerikaanse dame, heeft hiervoor een zeer gemakkelijke methode ontwikkeld. Ze noemt het The Work en ik wil graag haar techniek met je delen.

Pak pen en papier, en stel je geest open voor verfrissende waarheden:

1.     Is dat wat je denkt, je belemmerende overtuiging, waar?

2.     Kun je absoluut, 100% zeker weten of het waar is?

3.     Hoe doe je, reageer je, wanneer je die gedachte gelooft? Hier komt waarschijnlijk een ongemakkelijk gevoel naar boven. Onderzoek dit. Het geeft je inzicht in oorzaak en gevolg van de gedachte.

4.     Hoe en wie zou je zijn zonder die gedachte? Stel je voor wie je zou zijn als je deze gedachte niet kon denken.

5.     Keer de gedachte om, op verschillende manieren. Ga bij elke omkering na of deze nieuwe gedachte meer of minder waar is dan de oorspronkelijke gedachte. Herschrijf je oorspronkelijke gedachte, keer het op allerlei manieren om.

6.     Zoek bij elke omkering 3 concrete voorbeelden. Voel hoe dit is en merk op wat je ervaart.

7.     Welke uitspraak bij stap 6 geeft jou het beste gevoel? Houd deze uitspraak vast en herhaal deze in jezelf. Als je de techniek open en eerlijk toepast op/over jezelf zul je merken dat je negatieve gedachten geen macht meer over je hebben. Je zult meteen merken dat je in je communicatie een stuk vrijer bent geworden.

Als je meer wilt weten over haar werk bezoek dan www.thework.com/nederlands

SUCCES!

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


9 − 4 =

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>