Ben jij probleemdenker of ga je voor oplossingen?

5 stappen naar een manier van oplossingsgericht denken en werken!

Onlangs sprak ik met een leidinggevende die me vertelde dat ondanks de goede werksfeer en onderlinge relaties het haar niet lukt 1 van de medewerkers zo ver te krijgen dat hij bepaalde taken in een bepaalde tijd uitvoert. Het resultaat is dat de overuren oplopen. De organisatie kan zich dat niet veroorloven en er moet een oplossing komen. De leidinggevende maakt zich grote zorgen en heeft het gevoel tekort te schieten. Een oplossing lijkt onvindbaar…
Ik tref regelmatig leidinggevenden en docenten die denken dat afspraken goed gemaakt zijn, dat iedereen zich er aan zal houden waarna het blijkt dat dit niet zo is.

Ik hoor dan het volgende: 
“Ik heb van alles geprobeerd en het lukt niet te zaken goed voor elkaar te krijgen”
Mijn medewerker of leerling zegt de afspraak na te komen en het lukt niet”

Met als gevolg dat ze verzuchten:
“Ik snap niet wat ik fout doe, snappen ze het niet?
En vervolgens denkt deze leidinggevende of docent:
“Ondanks al mijn inspanningen blijven problemen bestaan, ik kan geen oplossingen bedenken”
“Ik kan niet goed leiding geven”

Maak van problemen oplossingen!

Herken je jezelf in de inleiding?

We focussen onbewust veel op problemen.
Wanneer we ons bewust gaan focussen op oplossingen ontstaat er plotseling een ander perspectief op de zaak en worden er allerlei ideeën bedacht die oplossingen dichterbij brengen.
Hoe doe je dat?
5 Stappen om problemen in oplossingen te veranderen:
1.       Sta stil bij wat je tot op heden hebt gedaan om de situatie te veranderen. Wat heb je tot nu toe gedaan en wat was het effect? Zoek naar de kleine verschillen: wat werkte minder goed en wat werkte toch iets beter? Lag dat aan de situatie of aan jouw manier van sturen? Zat het verschil in de manier van communiceren of was de relatie tussen jou en de ander van invloed?
2.       Stel vast wat de verschillen waren. Kun je waarnemen of er verschilllen zijn? Vaak zit het verschil in kleine dingen en duurt het even voordat je beseft waar precies de kneep zit.
3.       Stop met acties die niets opleveren. Nu je duidelijk in beeld hebt wat NIET werkt: stop er meteen mee. Het heeft geen zin door te gaan met acties die je niets opleveren. Het resultaat is namelijk dat jij ontevreden en gestresst raakt en dat is wat je NIET wilt. Houd in gedachten dat wanneer jij blijft doen wat je altijd deed je resultaten krijgt die je altijd kreeg.
4.       Stel vast wat WEL werkt. Je hebt vat bij vraag 1 ontdekt wat WEL kan werken of wat in het verleden toch een positief verschil maakte. Wat ook een manier is om eens om je heen te kijken naar positieve verschillen: wat doet een collega van je wat jij ook zou willen kunnen? Waardoor er betere resultaten geboekt worden? Hoe doet hij of zij dat precies? Zit het in de manier van communiceren? Luisteren? Lichaamshouding? Aandacht? Tijd nemen? Ontdek wat wel werkt.
5.     Pas je gedrag aan. Ga doen wat wel beter zou kunnen werken. Focus hierbij op wat je WEL zou willen en hoe dat er uit ziet. Wat doe je dan precies anders en hoe voelt dat? Wat zou de eerste (kleine) stap zijn om die situatie te bereiken?
Hoe doe je dat? Als je druk (in je hoofd) bent: Reserveer tijd om de zaken waar je mee zit rustig voor te bereiden en ga rustig een gesprek aan met de ander. Neem jezelf voor eerst naar de ander te luisteren voordat je zelf met oplossingen komt: laat de ander ook zijn of haar gedachten over de zaak uiten. Op die manier zoek je verbinding met de ander en weet de ander dat er naar hem of haar geluisterd wordt. Neem een open houding aan: respecteer de ander op alle fronten. Respecteer de emoties en het gedrag van de ander. Vraag de ander wat hij of zij als oplossing kan bedenken en zoek naar gezamenlijke overeenkomsten: op die manier ben je samen bezig met een gezamenlijk probleem en zoek je samen naar oplossingen. Wees creatief! Het is heel goed mogelijk dat er oplossingen binnen bereik liggen die je zonder de ander niet bedacht zou kunnen hebben.
Wees je ervan bewust dat wanneer je je anders gaat gedragen je ook andere reacties krijgt. Wees voorbereid op meer oplossingsgericht werken!   Veel succes! Ik stel het op prijs wanneer je me laat weten hoe het bij jou werkt! Laat een reactie achter op de website!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


2 − 1 =

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>