Gelijk hebben; Ik wil er NU met je over praten!

Wie heeft gelijk: NU wil ik met je praten!

NU uitpraten, gelijk hebben of krijgenIk zie het zo vaak gebeuren: er is een meningsverschil en mensen gaan met elkaar de strijd aan. Het lijkt wel een wedstrijd wie er wint: degeen met de meeste argumenten of degeen die het hardst schreeuwt. Afgelopen weekend zag ik het gebeuren tussen een vader en zijn zoon die met elkaar spraken over een voetbalwedstrijd. Er ontstond meningsverschil over de inzet van zoonlief en vader had tips voor een volgende keer.
De zoon reageerde door steeds harder en harder te gaan praten en vader gaf het uiteindelijk op door te zeggen “Bekijk het dan ook maar..”
Het leek wel een wedstrijd gelijk hebben…
Het leek alsof de vader het opgaf zijn zoon tips te geven en het leek alsof de zoon zich ontzettend in de hoek gedrukt voelde en de tips als kritiek opvatte.
Ik heb nadien deze mensen niet meer gezien maar ik kan me voorstellen dat dit gesprek geen vervolg heeft gehad en dat beide partijen, vader èn zoon, ontevreden waren over dit gesprek en dat dit tot negatieve gevoelens heeft geleid.

Het komt heel vaak voor dat gesprekspartners elkaar de ruimte niet geven
; omdat ze niet beseffen hoe dit gedaan kan worden of omdat ze niet beseffen wat de impact is van de woorden die gezegd worden. Beide partijen lijken hun gelijk te willen halen en luisteren niet meer echt naar de ander.

Als ik nu mijn aannames over wat de behoefte van de vader is geweest de vrije loop laat zou ik kunnen zeggen dat de vader de behoefte heeft zijn zoon beter te laten zijn op het voetbalveld, of om zijn zoon te behoeden voor falen. Hij voelt de behoefte zijn zoon tips te geven om hem beter te laten presteren. De zoon hoort de tips aan en vat het op als kritiek. Hij heeft de behoefte om zijn eigen prestaties onder de aandacht te brengen en voelt misschien de angst dat zijn vader hem een slechte speler vindt.

Uiteraard: allemaal aannames van mijn kant. Als je echt in gesprek bent is het doen van aannames zeer onverstandig. Je kunt beter er iets van weten dan er iets van denken dus mijn advies is altijd:  vraag, vraag, vraag.

Ondanks de aannames denk ik dat het een bekend verschijnsel is wat jullie ook zullen herkennen. Zeker in het heetst van de strijd, wanneer je gevoelens en emoties hoog opspelen, is het heel verstandig om voordat je je woorden uitspreekt eerst te beseffen wat je behoefte is. Vraag je zelf even af hoe het komt dat je deze gevoelens hebt. Welke behoefte heb je waardoor je je zo voelt?

Je voelt de sterke behoefte om NU een conflict of meningsverschil uit te praten. Je bent boos  of gefrustreerd en je voelt dat het niet kan wachten. Want langer wachten zal voor je gevoel niet helpen: je wilt door met je bezigheden en je frustratie of boosheid laten verdwijnen. Dat is heel begrijpelijk. De kans dat je – beïnvloed door je emoties- je gelijk wilt halen is echter heel groot.

Heb je wel eens stilgestaan bij het feit dat het vaker leidt tot nog meer frustratie en boosheid dan tot een oplossing?

Wat wel de kans op een oplossing vergroot is het volgende:
Vraag jezelf af wat er precies werd gezegd of gedaan (waarnemen)
Vraag jezelf af hoe je voelt daarover en word je daarvan bewust (gevoel)
Vraag jezelf af welke behoefte NIET vervuld werd door wat er gebeurde en welke behoefte je WEL vervult als je reageert vanuit je gevoel (behoefte)

Je zult merken dat je zodra je je bewust bent van je eigen gevoel en behoefte je negatieve gevoelens afzwakken en je denkproces verandert.
Je zult merken dat je waarneming en je bedoeling dan ook verandert en je kunt meer ontspannen het gesprek ingaan. Het idee of gevoel dat je je gelijk wilt halen of gelijk wilt hebben vervaagt.

Want als je in je boosheid of frustratie het gesprek ingaat kun je geen empathie voor de ander hebben. Dat is pas mogelijk nadat je empathie voor jezelf hebt!

Probeer het eens!

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/f/d/3/koersvaren.nl/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CONTROLE *