Persoonlijke effectiviteit: heb je wel of geen invloed?

Heb je wel of geen invloed: beschik je over persoonlijke effectiviteit?

Je bent druk bezig met je werk. Het kost je veel energie.
Het resultaat is echter niet wat je verwacht..omdat anderen niet doen wat je graag wilt of omdat je je druk maakt om situaties waarop je nauwelijks invloed hebt.

We denken dat we invloed hebben op onze omgeving.
Sta eens stil bij je dagelijkse beslommeringen en vraag je eens eerlijk af op hoeveel zaken JIJ echt invloed hebt? Waarschijnlijk kom je er achter dat er bijzonder weinig is waar JIJ invloed op hebt! Ondanks al je frustratie en stress omdat je de ander niet kunt veranderen zul je moeten accepteren dat je niet alles in de hand hebt.

Waar heb je invloed op?

In het model kun je dat nagaan.
Het bestaat uit 4 kwadranten.

Het eerste kwadrant: effectieve actie.

Je hebt ergens invloed op en je steekt er ook energie in. Dit is effectieve actie.
Een voorbeeld daarvan is:
je wilt je bekwamen in het spreken in het openbaar. Je effectieve actie is dat je daarvoor gaat oefenen of een cursus volgen.

Het tweede kwadrant: frustratie.
Je steekt veel energie in een zaak waar je geen invloed op hebt.
Een voorbeeld daarvan is: Je collega projectleider heeft zijn stukken niet klaar voor een belangrijke vergadering. Dat is niet volgens afspraak en je voelt je er gestresst over. je bent of raakt gefrustreerd en dat is omdat je onbewust denkt dat JIJ invloed hebt op wat die collega wel of niet doet. Dat is dus niet zo. Het enige wat je WEL kunt doen is de ander beïnvloeden..

Het derde kwadrant: loslaten/accepteren.
Je steekt geen energie in zaken waar je geen invloed op hebt.
Wanneer je in het vorige voorbeeld je neerlegt bij de situatie en accepteert dat de ander anders is dan jij kun je je frustratie naast je neer leggen.

Het vierde kwadrant: apathie/onverschilligheid.
Je steekt geen energie in zaken waar je WEL invloed op hebt.
Het is een vorm van passiviteit.
Een voorbeeld hiervan is; je wilt bepaalde taken delegeren naar een medewerker en je doet het niet omdat je denkt “Laat maar, het zal toch niet goed gaan”

Je persoonlijke effectiviteit is het grootst in kwadrant 1 en 3.
Ook al denk je onbewust dat loslaten en accepteren iets passiefs is kan het heel effectief zijn om dit toch te doen. Want je kunt beter iets loslaten waar je toch geen invloed op hebt. het maakt JOU effectiever omdat je minder stress ervaart en meer rust krijgt om dat te doen wat er wel toe doet.

In kwadrant 2 en 4 wordt je “leegezogen”.
Wanneer je hier in zit beweeg dan zo snel mogelijk naar 1 of 3 om te voorkomen dat je energie kwijt raakt.

Hoe vergroot ik nu mijn persoonlijke effectiviteit?
Stel jezelf dan eerst de vraag waar je invloed op WILT hebben; niet waar je invloed op hebt.
Er zijn maar weinig dingen waar we geen invloed op hebben: het weer, het gegeven dat ons leven eindigt, belasting betalen :), dat morgen de zon weer op komt. De rest is wel te beïnvloeden.
Stel nu vast hoeveel tijd jij in de diverse kwadranten zit.
Stel vast hoeveel tijd je in frustratie of passiviteit zit.
Wat kun je doen (kiezen) om uit de frustratie of passiviteit te komen.

Wil je er meer over weten? In de workshop “Op Koers” leer je meer!
Kijk hier voor info en inschrijven!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


− 2 = 5

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>