Verbinding en waardering

Hoe maak je verbinding en neemt waardering voor jou toe?

verbinding waarderingOnlangs sprak ik met een collega die erg gewaardeerd wordt door zijn klantenkring. Hij vroeg me om een slogan te bedenken wat herkenbaar is.

Ik vroeg hem wat het precies is wat hem drijft, wat hij wil bereiken en hoe het komt dat hij zo gewaardeerd wordt.
Het werd al snel duidelijk: deze man maakt verbinding met zijn klanten.
Hij start altijd eerst met aansluiten op de ander; door empathie te tonen, interesse te hebben in de ander en te luisteren. Kortom: hij maakt verbinding

Door verbinding te maken met de ander krijgt deze het gevoel dat hij gezien en gehoord wordt. En dat is een basisbehoefte van ons allemaal. We willen allemaal gezien en gehoord worden en wanneer aan deze behoefte voldaan wordt voelen we ons prettig(er) en voelen we waardering voor de ander.
Stel je eens voor dat je je gehoord en gezien wordt? Dat je gewaardeerd wordt als mens, hoe je er ook uit ziet, hoe je je ook voelt? Wat doet dat met je en welk effect heeft dat op je gedrag?
Je zult merken dat je onbewust geneigd bent meer over te hebben voor de ander, dat je gemotiveerder wordt en meer waardering hebt voor die ander.

Voor mijn collega is de slogan geworden: “Meer effect door verbinding”

Wil je ook meer effect hebben en succes ervaren? Leer dan ook bewust communiceren en verbinding te maken. Op 3 en 4 juli kun je nog meedoen aan een training dus schrijf je snel in! of volg een workshop!

 

2 gedachten over “Verbinding en waardering

  1. Frank

    Verbinding,
    Onlangs sprak ik een collega die ik zeer waardeer omdat zij handelt vanuit een vertrouwensband met haar klanten. In dit geval zijn de klanten studenten. Ik vroeg haar hoe ik mijn manier van werken het beste zou kunnen beschrijven. Dit omdat ik de betreffende avond zou spreken voor een groep collega’s, maar nog geen mooie kapstok had om mijn verhaal aan op te hangen
    . Het was niet voor niets dat ik deze bewuste collega hierom vroeg, want haar manier van communiceren, handelen en omgang met de klant/ student spreekt mij aan en heeft grote raakvlakken met mijn opvattingen en visie op dit onderwerp.
    Het antwoord dat ik van haar kreeg, ontving ik na een kleine vijf minuten ‘sparren’. Ik vond het geweldig hoe we al snel op dezelfde golflengte zaten en we elkaar inspireerden. Ik door haar een vraag te stellen en meteen in haar energie kwam, zij door mij vragen terug te stellen over mijn opvattingen, waarden en overtuigingen. Het antwoord was ‘verbinding’! Naar mijn idee het enige juiste antwoord!
    Via deze weg wil ik de waardering uitspreken voor deze collega! Betrokken en verbonden, bedankt voor je energie!

    Reageren
    1. Jeuring Ingrid Bericht auteur

      Hallo Frank, bedankt voor je waardering. Mijns inziens waren we er al snel over uit doordat we een open houding aannemen ten aanzien van de ander en door de juiste vragen te stellen snel tot de kern van de zaak komen. Luisteren, ook naar wat niet gezegd wordt, is één van de basisprincipes van verbindend communiceren, naast het bewust zijn van je eigen gedachten, aannames, (voor)oordelen. We mogen onszelf een spiegel voorhouden en dat is onderdeel van persoonlijke ontwikkeling. Fouten maken bestaat niet, er is alleen feedback.

      Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CONTROLE *